© Joana Rodrigues \ Masha Pyatkova, na sua criação B…issues, apresentada na
Mostra de Jovens Criadores 2019

INSTÁVEL

Centro Coreográfico

 

Fundada em 1999 por Ana Figueira, ao longo de cerca de 10 anos a Instável deu-se a conhecer através dos projetos de Companhia: em cada ano, um coreógrafo conceituado seleciona bailarinos em audição e cria uma nova peça em residência, para depois estrear e circular tanto quanto possível. Com a mudança para o Teatro do Campo Alegre, em 2011, a Instável amplia e consolida o seu trabalho, dando início ao seu caráter de Centro Coreográfico.

VER MAIS
URNA
de Joana Couto

Como é que se desconstrói o indivíduo informado cultural e socialmente, depois de entrar no loop das suas próprias cegas convicções? Urna é a oportunidade não aproveitada, perdida para sempre num não-tempo longínquo. É a perda de perguntas significativas e a obsessão por respostas tranquilizadoras e efémeras. Urna é o que sobra depois da curiosidade, que se torna opressão, que cede lugar ao cacófonico redundante, que por sua vez cede o lugar ao absurdo, que cede o lugar ao vazio, que cede o lugar a novas possibilidades, que geram outras curiosidades. E assim por diante para sempre. O que sobra é um loop; movimentos, palavras, símbolos esvaziados de significado, repetem-se até ao ridículo para podermos refletir acerca da urgência de reduzir (ou elevar?) o ser humano à besta rendida.

2025, July
Sat
JUL 11 AND 12

Mostra de Jovens Criadores / FAÍCC 2025

The end of this year's edition of FAÍCC – Intensive Course in Interpretation and Choreography is celebrated, as usual, with Mostra de Jovens Criadores. This year, the 20 students in the program will publicly present 10 original creations.

Thu
UNTIL JUL 31

Open Call / Palcos Instáveis

Palcos Instáveis is a project to encourage emerging creation in contemporary dance. The selected proposals benefit from a creative grant, residence space, artistic support, and presentation at the Teatro Campo Alegre.

Thu
UNTIL JUL 31

FAICC Online Auditions / Intensive Course in Interpretation and Choreography

FAÍCC is an intensive, dynamic and interdisciplinary training program, which takes place in the first semester of each year at Instável. It is aimed at performers and creators with solid foundations in contemporary dance who want to deepen their knowledge through a process oriented towards professionalization in the areas of interpretation and choreography.

2025, September
Thu
SEP 11

nome de solteira / Gisela Ferreira

Amidst spectres of so-called 'hereditary burnout', nome de solteira dissects the everyday in a reflection on unpaid labour and the assumed role of women.

Sat
SEP 13

TAKE / New Creation by São Castro and António M Cabrita for Companhia Instável

When we think of sound, the first image is that of invisible waves traveling through the air, captured by our ears and interpreted by our brains. But beyond its auditory dimension, sound has weight, movement and strength. Sound has a story in itself and the body incessantly searches for a story.

Wed
SEP 17

Rubble King / Duarte Valadares

Rubble King introduces a short attention span, an investigative creature of the archetype. An entity in a sandbox, a place of unlimited information, an excessively productive circuit looking for archetypes to feed on. Various states through shifting attention and dodging the conclusion, a rational ridicule.

Fri
SEP 19

Barro, Terra Molhada Onde a Bota Escorrega / Mafalda Deville

Memories and dreams resonate in the box of time, where the past and the future do not always succeed each other in that order. By water, by fire, by hands. The body, mutable matter, from the languid seduction to the catastrophe of the shard. Everything in black and red. As in roulette, bodies come into play.

Fri
SEP 25 AND 26

Prima Rosa / Eríc Amorim dos Santos

In A SENSE OF the audience is invited to co-create a space, where collective power and dreaming are used as modes of protest.

Fri
SEP 25 AND 26

FINAL GIRL / Rina Marques e Rui Paixão

In A SENSE OF the audience is invited to co-create a space, where collective power and dreaming are used as modes of protest.

2025, October
Sat
OCT 18

It’s a Long Yesterday / Carminda Soares and Maria R. Soares

One or two bodies, six at most. It's a long yesterday is an exercise in desire, fracture and multiplication.