© Joana Rodrigues \ Masha Pyatkova, na sua criação B…issues, apresentada na
Mostra de Jovens Criadores 2019

INSTÁVEL

Centro Coreográfico

 

Fundada em 1999 por Ana Figueira, ao longo de cerca de 10 anos a Instável deu-se a conhecer através dos projetos de Companhia: em cada ano, um coreógrafo conceituado seleciona bailarinos em audição e cria uma nova peça em residência, para depois estrear e circular tanto quanto possível. Com a mudança para o Teatro do Campo Alegre, em 2011, a Instável amplia e consolida o seu trabalho, dando início ao seu caráter de Centro Coreográfico.

VER MAIS
URNA
de Joana Couto

Como é que se desconstrói o indivíduo informado cultural e socialmente, depois de entrar no loop das suas próprias cegas convicções? Urna é a oportunidade não aproveitada, perdida para sempre num não-tempo longínquo. É a perda de perguntas significativas e a obsessão por respostas tranquilizadoras e efémeras. Urna é o que sobra depois da curiosidade, que se torna opressão, que cede lugar ao cacófonico redundante, que por sua vez cede o lugar ao absurdo, que cede o lugar ao vazio, que cede o lugar a novas possibilidades, que geram outras curiosidades. E assim por diante para sempre. O que sobra é um loop; movimentos, palavras, símbolos esvaziados de significado, repetem-se até ao ridículo para podermos refletir acerca da urgência de reduzir (ou elevar?) o ser humano à besta rendida.

2024, December
Sat
DEC 13 AND 14

Parô ou o Belo Abismo / Só Filipe

Pâro ou o Belo Abismo highlights a burst of power at the crossroads of imbalance. Moving from the stagnation of time, gazing into the deep depression of the void, one tries the impossible again.

Sat
DEC 13 AND 14

Turbo Escape / Cacá Otto Reuss

The echo of the braids will reach its destination, listen.

Sun
UNTIL DEC 15

FAICC Online Auditions / Intensive Course in Interpretation and Choreography

FAÍCC is an intensive, dynamic and interdisciplinary training program, which takes place in the first semester of each year at Instável. It is aimed at performers and creators with solid foundations in contemporary dance who want to deepen their knowledge through a process oriented towards professionalization in the areas of interpretation and choreography.

Tue

Instável's Production Course / Night classes

Participants will have the opportunity to plan and implement management, production, communication and financing strategies within the scope of Performing Arts, namely in the areas of theater and dance, offering trainees tools for integration into a professional context.

Tue

PULSO / Support and Mentoring for Choreographers

In five months of work, PULSO aims to improve the development and production capabilities of creators and artists with projects in the creation phase. In a training and incentive model, the program aims to generate new skills through continuous work, based on training sessions of different natures.

2025, February
Sat
JAN 31 AND FEB 1

No Face / Thalia Agapaki

In the lecture-performance, Emi Koyama Passou Aqui, this great elaboration by Koyama is revisited, undoing some misconceptions and clichés that still persist about transfeminism.

Sat
JAN 31 AND FEB 1

HABITAR-me / Inés Santos, Julien Pinoteau and Ilyas Chaoui

In the lecture-performance, Emi Koyama Passou Aqui, this great elaboration by Koyama is revisited, undoing some misconceptions and clichés that still persist about transfeminism.

Sat
FEB 22

Lowlands / Helder Seabra

An area where the land is close to or below sea level is called the lowlands. Lowlands also refers to Freud's theory, which likens the mind to an iceberg—it floats with one-seventh of its volume above water, the only visible part.

2025, March
Sat
MAR 28 AND 29

ELEGIA / Elisabete Magalhães

In the lecture-performance, Emi Koyama Passou Aqui, this great elaboration by Koyama is revisited, undoing some misconceptions and clichés that still persist about transfeminism.

Sat
MAR 28 AND 29

A SENSE OF / Beatriz Lourenço

In the lecture-performance, Emi Koyama Passou Aqui, this great elaboration by Koyama is revisited, undoing some misconceptions and clichés that still persist about transfeminism.